یقین

واعبد ربک حتی یاتیک الیقین

امام رضا(ع) می‌فرماید:

اِنَّ الایمانَ اَفضلُ مِن الاسلامِ بِدَرجَهٍ, وَ التَّقـوى اَفضـلُ مِن الایمانِ بِدَرَجَهٍ وَ لَم یَعطِ بَنو آدَمَ اَفضلُ مِنَ الیَقینِ؛

ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد آدم چیزى بـالاتـر از یقیـن داده نشده است. (تحف العقول، ص۴۴۵)

اسلام > ایمان > تقوا > یقین

در حدیثی امام علی(ع) یقین را به تسلیم واقعی معنا کرده و می‌فرماید: التسلیم هو الیقین!

مرحوم علامه مجلسی می‌گوید: یقین دارای سه مرتبه است:

  • علم الیقین
  • عین الیقین
  • حق الیقین

که این سه مرتبه با یک مثال روشن می‌شود:
– علم الیقین به آتش، مشاهده آن توسط دود است!
– عین الیقین به آتش، دیدن حجم و اندازه آتش است!
– حق الیقین به آتش، سوختن در آن است!

این سه اصطلاح در قرآن مجید در سوره تکاثر و واقعه آمده است.

امام باقر(ع) توکل بر خدا و تسلیم در برابر ذات پاک او و رضا به قضای الهی و واگذاری تمام امور به خداوند را از آثار یقین ذکر کرده است.

قرآن مجید راه رسیدن به یقین را عبادت می‌داند:
و اعبد ربّک حتی یأتیک الیقین؛ پروردگارت را عبادت کن تا به یقین برسی!

بدون عبادت ممکن نیست کسی به یقین نائل آید. منظور از عبادت، حرکات و سکنات ظاهری نیست! بلکه حقیقت عبادت و بندگی خدا است که در آن صورت غیر خدا در انسان جای ندارد.

از رسول خدا(ص) نقل است که:
اگر نبود شیاطینی که اطراف دلهای بنی آدم را احاطه کرده‌اند، آنها حقایق ملکوت آسمانها و زمین را مشاهده می‌نمودند؛
یعنی گناه و رذایل اخلاقی مانع رسیدن به مقامات معنوی، از جمله یقین می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب:
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

۲ دیدگاه‌

  1. حسینی گفت:

    ان شاء ا… خدا به همه ما یقین عطا کنه. سپاس فراوان