چگونگی حیات پس از مرگ

حیات پس از مرگ

این روزها مسائل مختلفی در باب زندگی پس از مرگ مطرح می‌شود که غالبا با مفاهیم دینی ما سازگاری ندارند. آنچه بعنوان تجربه زندگی پس از مرگ از زبان خیلی ها می‌شنویم و امسال نیز یک برنامه تلویزیونی با این عنوان پخش شد غالبا از زندگی پس از مرگ به عنوان حیاتی بسیار فرح بخش، همراه با آرامش و بهره مندی کامل از نعمات مادی آن عالم سخن گفته‌اند و البته عده خیلی کمی هم از عذاب و سختی های آن عالم صحبت کردند حال می‌خواهیم تجارب این دوستان را مطابق قران و کلام اهل بیت علیهم السلام بررسی کنیم.

اولا باید دید آیا تجربه مرگ لحظه‌ای با مرگ حقیقی یکیست یا نه؟
در پاسخ باید گفت:
مطابق آیات قرآن و روایات معتبر این دو تجربه با هم یکی نیستند. یعنی ممکن است کسی در مرگ لحظه اییش تجارب شیرینی داشته باشد؛ اما در مرگ حقیقی، بخاطر سختی سکرات موت، حسرت از دست دادن دنیا و سختی دل کندن از علایق و وابستگی‌های آن و بار سنگین گناهانی که مرتکب شده لحظات بسیار تلخ و ناخوشایندی را سپری کند.

حال مطابق قران و روایات به شرح مطلب می‌پردازیم.
خداوند در سوره زلزال آیات ۷و ۸ می فرماید:
« فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ
وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ‏ »

پس هر كس به مقدار ذرّه ‏اى كار نیک كرده باشد همان را ببيند.
و هركس هم وزن ذره ‏اى كار بد كرده باشد آن را ببيند.

و همچنین در سوره بقره آیه ۲۸۴ آمده است:
«إِنْ تُبْدُوا مَا فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ»
« اگر آنچه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، محاسبه می‌کند».
پس مطابق آیات شریفه، انسان به ریز و درشت اعمالش و حتی به آنچه در دلش نگه داشته، حسابرسی خواهد شد و هیچکس پیش از حسابرسی به نعمات دلنشین بهشتی و اجر و پاداش آن نخواهد رسید؛ وسختی سکرات مرگ نیز بخاطر همین اعمال و نیات انسان در دنیاست.

و درسوره مائدة آیه ۲۷ آمده: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ المُتَّقينَ» خدا، تنها از پرهیزگاران می‌پذیرد.

تقوا به معنی خودداری از گناه و حفظ و مراقبه از اعمال است. کسی که در دنیا دائما به حساب نفس خود رسیده و در ترک گناه و عمل به خوبی ها خود را به زحمت انداخته اهل تقواست که مطابق روایات، عمل چنین کسی پذیرفته است؛ اما حتی چنین کسی هم نمی‌تواند اطمینان داشته باشد که مرگ راحتی خواهد داشت؛ چراکه جز معصومین علیهم السلام هیچ کس در مقام عصمت کامل نیست.

امام موسی‌بن‌جعفر(علیه‌السلام) در این زمینه می فرماید:
إنَّ المَوتَ هُوالمِصفاةُ یُصَفِّی المُؤمنینَ مِن ذُنوبِهم فَیكونُ آخِرَ اَلَمٍ یُصیبُهُم وَ كفّارةُ آخِرِ وِزرٍ عَلَیهم.
مرگ عبارت از پالایشگاهی است که مؤمنان را از گناهان پاک و تصفیه می‌کند و این آخرین دردی است که آن‌ها احساس خواهند کرد و کفّاره آخرین خطاها و گناهانشان خواهد بود. (المحجّة‌البیضاء، ج ۸ آیه ۲۵۶)

و امام جعفرصادق(علیه‌السلام) می‌فرماید:
اِنَّ بَینَ الدّنیا وَ الآخرةِ الْفَ عَقَبَةٍ أَهوَنُها وَ أیسَرُها اَلموتُ!
میان دنیا و آخرت هزار گردنه است که کوچک‌ترین و آسان‌ترین آن‌ها مرگ است! (من لایحضر، ج ١، ص ١٣٤)

براساس احادیث بیان شده می‌توان گفت: لحظه مرگ و زندگی پس از آن تا رسیدن به ساعت قیامت با سختی‌ها و بلاهای فراوانی همراه است که این سختی‌ها برای بعضی‌ها با سکرات موت تمام می‌شود اما برای بعضی دیگر تا زمانهای طولانی و شاید تا قیامت ادامه خواهد داشت که این امر بستگی به چگونگی عملکرد انسان در عالم دنیا دارد.

درآخر:
هر کس در گرو کِشته خویش است و تنها این قلب پالایش شده از هر زشتی و پلیدی است که به نعمات اخروی و رضوان الهی دست می‌یابد. پس هر کس بدون اصلاح عمل و ترک گناه امید آمرزش داشته باشد، بداند در دام شیطان گرفتار شده و دشمن می‌خواهد با وعده های پوچ، آخرت او را تباه سازد.

اشتراک گذاری مطلب:
Email this to someone
email
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =

۱۳ دیدگاه‌

  1. ناشناس گفت:

    احسنت
    خدا خیرتان دهد

  2. ناشناس گفت:

    خیلی متشکرم از راهنمایی های کارگشای شما. سپاسگزارم از زحمات تان

  3. ناشناس گفت:

    متشکرم.

  4. ا - م گفت:

    ممنون از اینکه این موضوع را به این خوبی برای ما روشن فرمودید.

  5. ناشناس گفت:

    ممنون از بصیرت بخشی شما صاحب نظران. خیلی واضح و کامل بود. اجرکم عندالله

  6. ناشناس گفت:

    پناه بر خدا‌، ان شاء الله عاقبت بخیر باشیم. خدا خیرتان بده بابت این مطالب عالی.

  7. *** گفت:

    خیلی عالی بود متشکرم