نسبت دادن بعضی از آیات و روایات به کرونا

مدثر

قرآن کتاب هدایت و راهنمای انسان است. کتابی منسجم که ارتباط و هماهنگی آیات و سوره‌های آن به گونه‌ای است که شرح و تفسیر یک آیه بدون رجوع به آیات مرتبط و وابسته به آن، تفسیر به رأی محسوب شده و کاری باطل و شیطانی می‌باشد.

قرآن کریم مجموعه ای از محکمات و متشابهات است. هر چند تعداد بسیار کمی از آیات قرآن متشابهند، اما بیماردلانی که قصد خدشه اندازی در اعتقادات مردم را دارند، به این آیات مراجعه می‌کنند تا با القای باورهای باطل و شیطانی خود در قالب آیات متشابه، عقاید مردم را در مسیری که خودشان می‌خواهند هدایت کنند و با بهره گیری از جهل مردم، اهداف شوم شان را پیش ببرند.

آیات قرآن، شامل آیات خوف(ترس) از پروردگار و آیات رجاء(امیدواری) به خداوند است؛ آیات خوف، هدایتگر بشر به سمت ترک بدیها و صفات رذیله و آیات رجاء، راهنمای او به انجام خوبیها و کسب فضائل اخلاقی است که زمینه ساز هدایت بشر می‌باشد.
همچنین قرآن دارای یکسری اخبار غیبی نیز هست که با توجه به شأن نزول آن آیات و حوادث و پیشامدهای آن دوره و موقعیت یا شرایط حاکم بر جامعه، به منظور تحکیم باورها و اعتقادات مردم نسبت به قدرت و عظمت پروردگار، وحی بودن قرآن، قبول داشتن پیامبر(صلوات الله علیه و آله و سلم) و البته امیدبخشی و بالا بردن صبر و استقامت مسلمین بوده که نتیجه‌ی تحقق این اخبار، ازدیاد ایمان و قوی شدن یقین مؤمنین، تحکیم هر چه بیشتر جایگاه پیامبراکرم(صلوات الله علیه و آله) در جامعه و ایجاد خوف و وحشت در دل کفار نسبت به حقانیت دعوت ایشان بوده است.

اخبار غیبی قرآن به گونه‌ای واضح و روشن است که جای هیچگونه شک و شبهه در آن نیست. مثلاً: پیروزی رومیان شکست خورده، پیروزی مسلمین در غزوه بدر، شکست یهود بنی نظیر، پیروزی مسلمانان در جنگ احزاب، فتح مکه، بقا و دوام نسل پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از جمله اخبار غیب هستند که صریحا به وقوع حادثه ای اشاره شده است.

بنابراین زمانی می‌توان آیه ای را بعنوان خبر غیبی پذیرفت که ظاهر آیه به صراحت وقوع یک حادثه را بیان فرموده باشد؛ اما هر آیه ای که ظاهرش محتمل بر چند وجه باشد از متشابهات است و جز با رجوع به محکمات نمی‌توان راجع به آن سخنی بر زبان آورد.

حال با استناد به بیانات فوق و با بهره گیری از تفسیر المیزان، شبهه‌ای که این روزها در جامعه مطرح شده مبنی بر اینکه آیات سوره مدثر اخبار غیبی راجع به وقوع کرونا است را به چند دلیل رد می‌کنیم:

مطابق فرمایش علامه طباطبایی اين سوره مشتمل بر مطالب زير است:
– اول اينكه به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) با لحنی دستور مى‌دهد مردم را انذار كند كه از آن پيداست جزو دستورهاى اوائل بعثت است.
– دوم به عظمت شأن قرآن و جلالت قدرش اشاره می‌کند.
– سوم كسانى را كه منكر قرآن شوند و نسبت سحر به آن بدهند را تهديد، و كسانى را كه از دعوت قرآن سر بتابند، مذمت نموده است.

مطابق تفسیر، در هیچ یک از آیات سوره مدثر اشاره ای به بیماری کرونا نشده است.
بطور مثال: آیه اول(يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ؛ ﺍی ﺟﺎﻣﻪ ﺑﺮﺧﻮﺩ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ یا پیچیده!) مستقیما خطاب به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بوده و هیچ کس جز ایشان مورد خطاب نبوده است. حال آنکه در تفسیر به رأی جماعت مغرض امروزی، در جامه پوشیده بودن پیامبر(ص)، یک خطاب عمومی در دعوت به قرنطینه بودن افراد معنا شده است. هر چند قول مغرضین بر اساس تفاسیر معتبر رد می‌شود؛ اما ما بوسیله ظاهر آیات نیز می‌توانیم آن را رد ‌کنیم:
اگر آیه اول به معنای قرنطینه شدن بود، آیه دوم بی‌معنا می‌شد؛ زیرا در آیه دوم خداوند به پیامبرش می‌فرماید: (قُمْ فَأَنذِرْ؛ ﺑﺮﺧﻴﺰ ﻭ هشدار بدﻩ) یعنی وارد جامعه شو و منکران کافران را از عاقبت کارشان بترسان. حال آنکه در قرنطینه باید شخص در خانه بماند نه اینکه وارد جامعه شود.

درآیه سوم می‌فرماید:(وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ؛ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺍﺭ) یعنی هم در عقاید و باورهایت و هم در عملت خدا را به عظمت و کبریا بشناس. مسلماً پیامبراکرم(ص) برای دعوت جامعه به توحید باید باوری قوی و غیرقابل نفوذ و عملی طاهر میداشت تا تهدید یا طمع ورزی دشمنان، ایمان ایشان را متزلزل نسازد. و این فرمایش پروردگار نیز از همین حیث است.

(وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ؛ ﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻛﻦ) در تفسیر آمده: اين عبارت كنايه از اصلاح عمل است و ضمن توضیحاتی بیان فرموده که در كلام عرب بسيار ديده مى‌شود از طهارت باطن و اصلاح عمل به طهارت جامه كنايه می‌آورند. پس در این آیه، طهارت ظاهر و باطن مد نظر بوده است که مغرضین آن را به ضدعفونی کردن و شستن دستها معنا نمودند.

همچنین آیه پنجم می‌فرماید:(وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ؛ ﻭ ﺍﺯ ﭘﻠﻴﺪی ﺩﻭﺭ ﺷﻮ) این آیه در تفاسیر، به دوری گزیدن از گناه و نافرمانی پروردگار، چه در عمل و اخلاق و چه در باور و عقیده معنا شده است. اما مغرضین آن را به معنای تردد سالم در جامعه به جهت دوری گزیدن از پلیدی کرونا معنا کرده اند.

شرح و بیان همین مقدار از تفسیر این سوره در اثبات باطل بودن شبهات رایج امروزی کفایت می‌کند و بیان بیشتر خارج از بحث ماست.
گاهی گفته میشود در نهج‌البلاغه نیز از بیماری کرونا سخن به میان آمده؛ حال آنکه در هیچ جای نهج‌البلاغه اسمی از این بیماری برده نشده. و همچنین در هیچ یک از احادیث آخرالزمانی نیز مسقیما نام این بیماری آورده نشده است.

کلام آخر:
مؤمنین هوشیار باید مراقب باشید دشمن با تمام قوا باورهایمان را مورد هجوم قرار داده تا جایی که برای تحقق هدفش حتی از تفسیر به رأی قران و بیان احادیث ساختگی نیز چشم پوشی نمی‌کند. باید مراقب تحرکات دشمن باشیم تا خدای ناکرده دین‌مان دست آویز شک و تردیدها و شبهات قرار نگیرد.

اشتراک گذاری مطلب:
Email this to someone
email
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × سه =

۱۰ دیدگاه‌

  1. ناشناس گفت:

    خداوند دشمنان اسلام را هدایت بکند

  2. ناشناس گفت:

    خداخیرتون بده که به ما آگاهی می‌دهید خیلی خوب بودممنون

  3. ناشناس گفت:

    تبارک الله

  4. ناشناس گفت:

    مثل همیشه عالی
    خدا قوت

  5. ا - م گفت:

    از پیگیری دلسوزانه و روشنگری مدیریت محترم و دست اندرکاران سایت تشکر می نمایم.

  6. عیسی گفت:

    احسنت خیلی عالی و عمیق و بسیار عالی پاسخ شبهه افکنان و مفسران به رأي را که سعی دارند قرآن و روایات را به نفع خود و یا با ضربه زدن به اعتقادات شیعه ، شیعیان را دچار شبهه و تردید کنند ، را دادید
    خیلی خیلی ممنون از مدیر محترم سایت