معرفی افراط وتفریط (۱)

هیئت عاشقان امامت و ولایت- معرفی افراط و تفریط 1

«افراط و تفریط» نوعی ظلم به نفس محسوب می‌شود. 
چنانچه در قرآن آمده است: 
«قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا﴿۵۳﴾
«بگو ای بندگان من که بر نفس خود اسراف کردید از رحمت خدا ناامید نشوید؛ زیرا خدا همه گناهان را می‌آمرزد (زمر-۵۳)». 

در این آیه مبارکه، خداوند هر گونه عصیان و گناهی را خروج از اعتدال و اسراف شمرده است.«افراط و تفریط» ظلم بزرگی است که گناهش از اعظم کبائر است؛ چرا که افراط‌گر و تفریط‌گر نه تنها به دین خود بلکه به دین دیگران نیز ضربات خطرناکی وارد می‌سازند و باعث دین‌زدگی در جامعه می شوند. «اسراف» هم از جمله گناهان کبیره‌ای است که اهمّیت آن در احادیث و روایات اهل‌بیت (ع)بیان گردیده است که خداوند آن را نمی‌پسندد؛ همان‌طور که در قرآن می‌فرماید:
… إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفین‏﴿۱۴۱﴾ «همانا خداوند اسراف‌کاران را دوست ندارد (انعام-۱۴۱)».

«افراط» به ‌معنای زیاده‌روی در امورات دینی و برخلاف دستورات خداوند و «تفریط» به معنای کوتاهی دردین می‌باشد.
اگر انسان قدمی از اهل‌بیت (ع)جلوتر یا عقب‌تر حرکت کند، دچار افراط و تفریط شده است. در زیارت شریف جامعه کبیره آمده است: «هرکه از شما اهل بیت (ع)رو گرداند از دین خارج شده و هرکه ملازم شما باشد به حقّ خواهد رسید و هرکه در اطاعت شما کوتاهی کند، نابود می‌شود.»

با توجه به حدّ و حدود الهی تعیین شده در دین اسلام، «افراط و تفریط» هر دو خارج از دین الهی بوده و بدعت و نو‌آوری در دین محسوب می‌گردند و عاملان به آن مسرفینی هستند که در قرآن کریم از آنان با نام «ظالم» یاد شده«…فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ …».[۱]
از آن جمله، قوم حضرت لوط (ع)بودند که بدعت‌گذاری نموده و قانون خداوند را عوض کردند؛ از همین رو خداوند در قرآن کریم آن ها را به شدّت نکوهش کرده و اسراف‌کار شمرده است. 
«إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ»
«شما زنان را ترک کرده، بامردان در مى‌‏آمیزید. آرى شما قومى اسراف پیشه‌اید)) [۲].

خداوند در قرآن کریم در باب عذاب این ظالمان چنین می‌فرماید:
«مُسَوَّمَهً عِندَ رَبِّکَ وَ ما هِیَ مِنَ الظّالِمینَ بِبَعیدٍ﴿۸۳﴾» 
«سنگ هائی که نزد پروردگارت برای مجازات گنه کاران نشانه گذاری شده بود و آن مجازات از سایر ستمکاران دور نیست. (هود-۸۳).»

[۱] -سوره فاطر آیه ۳۲
[۲] – سوره اعراف آیه ۸۱

اشتراک گذاری مطلب:
Email this to someone
email
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + نه =

۸ دیدگاه‌

  1. ناشناس گفت:

    خیلی عالی بود

  2. ناشناس گفت:

    بسیار ممنون خداقوت

  3. ناشناس گفت:

    خداخیرتون بده مطالب خیلی خوب هستند

  4. ناشناس گفت:

    واقعا تشکر وقدر دانی دارم از مدیر سایت
    برای مطالب پر کار برد وآموزندتون
    ان شاءالله خدا واهل بیت اجرتان را بدهد

    تشکر 🌹🌹🌹🌹🌹🌹