احادیث دور اندیشی

احادیث دور اندیشی

رسول خدا صل الله علیه و آله:
مَن تأنَّى أصابَ أو کادَ و مَن عَجِلَ أخطَأ أو کادَ.
هر که با درنگ (و اندیشه) دست به کارى بزند، به هدف خود می‌رسد یا به آن نزدیک مب‌شود؛ و هر که با شتاب [و بى اندیشه] دست به کارى بزند، به خطا می‌افتد.
(المعجم الکبیر ، ج ۱۷ ، ص ۳۱۰)


رسول خدا صل الله علیه و آله:
أحْزَمُ النّاسِ أکْظَمُهُمْ للغَیْظِ.
دوراندیش ترین مردم کسى است که بیش از هر کس بر خشم خویش چیره آید.
(الأمالی للصدوق : ص۲۱،ح۴)


امام علی علیه السلام:
مَن أخَذَ بالحَزمِ اسْتَظْهَرَ ، مَن أضاعَ الحَزمَ تَهوَّرَ.
آن که دور اندیش باشد، احتیاط کند و آن که دور اندیشى را رها کند بی‌باک شود.
(غرر الحکم : ۷۹۱۳ ، ۷۹۱۴)


امام علی علیه السلام:
مَن تَورَّطَ فی الاُمورِ بغَیرِ نَظَرٍ فی العَواقِبِ فَقد تَعرَّضَ للنَّوائبِ.
هر کس بدون عاقبت اندیشى در کارها دست به کارى زند، خود را گرفتار سختی‌ها و مصائب کند.
(تحف العقول : ۹۰)


امام علی علیه السلام:
الظَّفَرُ بالحَزْمِ و الجَزْمِ.
پیروزى، با دور اندیشى و اراده پایدار به دست می‏‌آید.
(میزان الحکمه جلد۳ صفحه ۵۴)


امام علی علیه السلام:
الحَزمُ النَّظَرُ فی العَواقِبِ، و مُشاوَرَهُ ذَوی العُقولِ.
دور اندیشى، عاقبت نگرى است و رایزنى با خردمندان.
(شرح غرر الحکم : ج۲، ص۸۰، ح ۱۹۱۵)


امام علی علیه السلام:
أصْلُ الحَزمِ الوُقوفُ عِندَ الشُّبْهَهِ.
ریشه دور اندیشى باز ایستادن در هنگام شبهه است.
(تحف العقول : ص ۲۱۴)


امام علی علیه السلام:
الحازِمُ مَن لَم یَشْغَلْهُ غُرورُ دُنْیاهُ عنِ العَمَلِ لاُخْراهُ.
دور اندیش کسى است که فریبندگى دنیا او را از کار براى آخرتش باز ندارد.
(شرح غرر الحکم : ج۲،ص۱۰۴،ح ۱)


امام علی علیه السلام:
الحازِمُ مَن تَخیَّرَ لخُلَّتِهِ ؛ فإنَّ المَرْءَ یُوزَنُ بخَلیلِهِ.
دور اندیش کسى است که دوست خوب برگزیند؛ زیرا آدمى به دوست خود سنجیده می‏شود.
(شرح غرر الحکم : ج۲،ص۱۱۴،ح ۲۰۲۶)


امام علی علیه السلام:
مَن تَورَّطَ فی الاُمورِ بغَیرِ نَظَرٍ فی العَواقِبِ فَقد تَعرَّضَ للنَّوائبِ.
هر کس بدون عاقبت اندیشى در کارها دست به کارى زند، خود را گرفتار سختیها و مصائب کند.
(تحف العقول :ص ۹۰)


امام علی علیه السلام:
آفهُ الحَزْمِ فَوتُ الأمرِ.
آفت دوراندیشى و احتیاط، کار از کار گذشتن است.
(غرر الحکم : ۳۹۶۱)


امام علی علیه السلام:
أعْقَلُ النّاسِ أنْظَرُهُم فی العَواقِبِ.
عاقل‌ترین مردم کسی است که بیشتر در عاقبت کارهایش بیندیشد.
(شرح غرر الحکم : ج۲، ص۴۸۴، ح۳۳۶۷)


امام علی علیه السلام:
لا یَدْهَشُ عِند البَلاءِ الحازِمُ.
دوراندیش، در گرفتاریها سرگردان نمی‌شود.
(شرح غرر الحکم : ج۶،ص۳۸۹،ح ۱۰۶۹۶)


امام علی علیه السلام:
مَن أظْهَرَ عَزْمَهُ بَطَلَ حَزْمُهُ.
هر که تصمیم خود را آشکار سازد، دوراندیشى اش باطل و بى اثر گردد.
(شرح غرر الحکم : ج۵،ص۲۰۲،ح۷۹۸۰)


امام علی علیه السلام:
مَن قَلَّ حَزمُهُ ضَعُفَ عَزمُهُ.
کسی که دوراندیشى او کم باشد، تصمیم و عزمش سست و ضعیف خواهد بود.
(شرح غرر الحکم : ج۵،ص۲۰۲،ح ۷۹۸۱)


امام علی علیه السلام:
الحازِمُ مَن تَرکَ الدُّنیا للآخِرَهِ.
دوراندیش کسى است که دنیا را بخاطر آخرت واگذارد.
(شرح غرر الحکم : ج۱،ص۳۸۵،ح ۱۴۸۷)


امام علی علیه السلام:
الحازِمُ مَن تَجَنّبَ التّبذیرَ و عافَ السَّرَفَ.
دوراندیش کسى است که از ولخرجی و تبذیر بپرهیزد و اسرافکاری را خوش ندارد.
(شرح غرر الحکم : ج۱،ص۳۸۹،ح ۱۵۰۶)


امام علی علیه السلام:
الحازِمُ مَن لا یَشْغَلُهُ النِّعْمَهُ عنِ العَملِ للعاقِبَهِ.
دوراندیش کسى است که برخوردارى از نعمت و ثروت او را از کار براى آخرت باز ندارد.
(شرح غرر الحکم : ج۲،ص۷۰،ح ۱۸۷۸)


امام علی علیه السلام:
أحْزَمُ النّاسِ رَأیا مَن أنْجَزَ وَعْدَهُ ، و لَم یُؤَخِّرْ عَملَ یَومِهِ لغَدِهِ.
دوراندیش ترین مردم کسى است که به وعده خود عمل کند و کار امروزش را به فردا نیندازد.
(شرح غرر الحکم : ج۲،ص۴۷۲،ح ۳۳۴۱)


امام علی علیه السلام:
إنَّما الحَزمُ طاعَهُ اللّه ِ و مَعْصیَهُ النَّفْسِ.
به راستی که دوراندیشى، همانا پیروی و اطاعت خدا و نافرمانى نفس (سرکش است).
(شرح غرر الحکم : ج۳،ص۷۴،ح ۳۸۶۰)


امام علی علیه السلام:
کمالُ الحزمِ إستصلاحُ الاضدادِ و مداراهُ الاعداء.
کمال دور اندیشی به اصلاح درآوردن مخالفان و مدارا کردن با دشمنان است.
(غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۵۷۶)


امام علی علیه السلام:
لا یَصبِرُ على الحَقِّ إلاّ الحازِمُ الأریبُ.
شکیبایی بر حق نکند جز دور اندیش خردمند.
(شرح غرر الحکم : ج۶،ص۳۷۷،ح ۱۰۶۱۰)


امام علی علیه السلام:
رَوِّ تَحْزِمْ ، فإذا اسْتَوْضَحْتَ فاجْزِمْ.
فکر کن، تا دور اندیش شوى و چون همه جوانب کار برایت روشن شد، آن گاه تصمیم قطعى بگیر.
(بحار الأنوار : ج۷۱،ص۳۴۱،ح۱۵)


امام حسین علیه السلام:
اذا وَرَدَت عَلَی العاقلِ لَمَّهٌ ، قَمَعَ الحُزنَ بِالحَزم و قَرَعَ العقلَ لِلاِحتیال.
چون پیشامد سختی بر عاقل در رسد، غم را با دوراندیشی می‌رانَد و درگاه عقل را برای چاره جویی می‌کوبد.
(نزهه الناظر : ص ۸۴، ح ۱۳)


امام رضا علیه السلام:
مَنِ اسْتَحْزَمَ وَ لَمْ یَحْذَرْ فَقَدِ اسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ.
کسی که بخواهد دور اندیشی کند، اما محتاط و برحذر نباشد خود را مسخره کرده است.
(بحار الانوار: ج ۷۵، ص۳۵۶، ح۱۱)


امام هادی علیه السلام:
اُذکُرْ حَسَراتِ التَّفریطِ بأخذِ تَقدیمِ الحَزمِ.
 افسوسهاى ناشى از کوتاهى  نمودن در کار را به یاد آر و دوراندیشى را در پیش گیر.
(بحار الأنوار : ۷۸/۳۷۰/۴)


امام حسن عسکری علیه السلام:
وَ لِلْحَزْمِ مِقْدَاراً فَإِڹْ زَادَ عَلَیْہِ فَہُوَ جُبْڹٌ.
…و دور اندیشی و احتیاط، اندازه‌ای دارد که اگر از آڹ فراتر رود، بُزدلی است ….
(بحار الانوار ج ۶۶، ص ۴۰۷)


اشتراک گذاری مطلب:
Email this to someone
email
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =

۴ دیدگاه‌

  1. ناشناس گفت:

    احادیث بسیار زیبا وبسیار عالی و کاردبری بودند.خداقوت.خیلی متشکرم.

  2. ناشناس گفت:

    بسیار عالی توضیح دادید مطلب دور اندیشی رو ممنونم